Pihkalan kaarti 2.0

Martti Pihkala. Facebook-aktivisti. Kuva: Wikipedia

AKT tiedottaa sivuillaan yksinkertaisen asian, joka on osoittautunut äärimmäisen monimutkaiseksi. Mistä ahtaajien lakossa on kysymys? No tietysti…

Muutosturvasta, josta sovittiin työnantajan kanssa työehtosopimusneuvotteluissa 2 vuotta sitten. Nyt työnantaja kieltää yhdessä neuvotellut asiat.

Facebookissa AKT:n lakkoa murtamaan on rekrytoitu rikkurityövoimaa. Ryhmän kuvauksessa huokuu talvisodan henki (so. kommunistit vankilaan). Vai mitä tästä näennäisestä puolueettomuudesta voisi ajatella? Onko lakossa vain yksi osapuoli?

Suomen talouden orastava käänne voi katketa satamalakkoon.

AKT:n järjestämä lakko alkoi 4.3. Työnantajapuolen mukaan lakko on täystuho, joka kääntää talouden taas laskuun. Jo nyt kansainväliset yritykset ovat peruuttaneet sen takia tilauksiaan ja tehtaita on jouduttu sulkemaan. Kansainväliset yritykset harkitsevat lakon takia myös tuotantonsa siirtämistä pois Suomesta.

”Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi ahtaajaksi -facebook-ryhmä” on poliittisesti ja taloudellisesti sitoutumaton ryhmä.

Kaikesta päätellen joka tapauksessa osa konteista liikahtaa kuin liikahtaakin laivoja kohti nettiaktivistien avulla. Tapaus osoittaa hyytävällä tavalla, miten vihapuheella ja yllytyksellä saadaan isänmaalliset sohvaperunat liikekannalle taistelemaan vaikka venäläisen suurpääoman puolesta. Kuka vielä väittää, että verkkokirjoittelu on harmitonta puuhaa?

Tilanne on jo paikoitellen alkanut eskaloitua. Osapuolet ovat ottaneet yhteen, ainakin jos työnantajapuolen tiedotteisiin on luottaminen. Ei ihme, että keskusteluissa on jo viitattu vuoden 1918 rintamalinjoihin. Enää puuttuu, että joku verkkobolševikki aloittaisi punakaartien nettivärväyksen kaikkialla vyöryvän uuskonservatiivisen oikeiston pelossa.

* * *

Lakosta käyty dialogi on luokkaluonteestaan huolimatta ollut tyystin luokatonta. Lakkokenraalin esikunnassa käydään jatkuvaa tiedotussotaa, joka olisi tuomittu häviämään, ellei vastapuolellakin tehtailtaisi muutamia kansaa hämmästyttäviä aivopieruja.

Eräs toimittaja-kirjailija kiteyttää koko asian kommentissaan – tietysti Facebookissa:

Joku Facebookista värvätty rikkuri sanoo Hesarissa, että tuli ahtaamaan, koska piti käsittämättömänä että pieni porukka kyykyttää koko maata. Käsittämätöntäkö ei ole se, että ns. talouselämä kyykyttää koko maata?

* * *

Mikäli satamatyöntekijän ammatti kuitenkin kiinnostaa, mikään ei estä vapaaehtoisahtaajia pyrkimästä tuohon ammattiin lakon päätyttyä. Siihen asti suurikokoisia työkoneita on syytä keskittyä seuraamaan vain dvd:ltä.

* * *

UPDATE (19.3.2010):

Kommentit

Yksi vastaus artikkeliin “Pihkalan kaarti 2.0”

  1. pentti stranius avatar
    pentti stranius

    Ohessa Jack Londonin määritelmä RIKKURISTA:

    http://www.vunet.org/kolumnit/Rikkuri-282.html
    mukaan
    ”Sen jälkeen kun Jumala oli tehnyt selvää kalkkarokäärmeestä, rupisammakosta ja vamppyyristä, hänellä oli jotain kauheaa ainetta jäljellä, mistä hän teki rikkurin.”

    ”Rikkuri on kaksijalkainen eläin, jolla on korkkiruuvisielu, vesiaivot, selkäranka yhdistelmä hyytelöä ja limaa. Siellä missä muilla on sydän, hän kantaa sisällään mätien periaatteiden kasvainta.”

    ”Kun rikkuri kulkee katua pitkin, ihmiset kääntävät selkänsä ja enkelit nyyhkyttävät taivaassa, ja piru sulkee helvetin portit pitääkseen hänet ulkopulella.”

    ”Kenelläkään miehellä (tai naisella) ei ole oikeutta olla rikkuri niin kauan kun on olemassa vesilammikko mihin hän voi hukuttaa raatonsa ja kyllin pitkä köysi mihin hirttäytyä. Juudas oli herrasmies verrattuna rikkuriin. Petettyään mestarinsa, hänessä oli riittäväti luonnetta hirttää itsensä. ” Rikkurilla sitä ei ole.

    ”Eesau myi esikoisoikeutensa hernerokasta, Juudas myi Pelastajansa kolmestakymmenestä hopeakolikosta. Benedict Arnold myi maansa lupauksesta komentaa brittiarmeijaa.” Rikkuri myy syntymäoikeutensa, maansa, vaimonsa, lapsensa ja kanssaihmisensa työnantajansa katteetomasta lupauksesta.

    Eesau oli petturi itselleen, Juudas oli petturi Jumalaansa kohtaan, Benedict Arnold oli petturi maataan kohtaan; rikkuri pettää Jumalansa, maansa, perheensä ja luokkansa.

    Jack London (1876

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *